Podręczniki do nauki języka angielskiego dla klasy drugiej szkoły podstawowej w Polsce kontynuują wprowadzanie podstawowego słownictwa, rozszerzając tematykę znaną z klasy pierwszej oraz dodając nowe kategorie i bardziej złożone zwroty. Nacisk kładziony jest na komunikację w prostych sytuacjach życia codziennego, a także na rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia oraz stopniowe wprowadzanie czytania i pisania.
Lista typowych angielskich słów i kategorii tematycznych, które można znaleźć w podręcznikach dla drugoklasistów:
1. Utrwalenie i rozszerzenie słownictwa z klasy 1:
Powtórzenie członków rodziny, zwrotów typu “What’s your name?”, “How old are you?”.
Rozszerzenie o opisywanie osób (np. tall – wysoki, short – niski, young – młody, old – stary, long hair – długie włosy, blue eyes – niebieskie oczy).
Kolory: Utrwalenie i użycie w opisach przedmiotów i postaci.
Liczby: Rozszerzenie zakresu, często do 20, a czasem do 50 lub 100 (np. eleven, twelve … twenty, thirty, one hundred).
Zwierzęta: Powtórzenie nazw zwierząt domowych, hodowlanych i dzikich. Dodanie nowych gatunków oraz prostych opisów (np. The elephant is big. – Słoń jest duży. A cat can climb. – Kot potrafi się wspinać).
Jedzenie: Rozszerzenie listy produktów spożywczych, owoców, warzyw (np. grapes – winogrona, strawberries – truskawki, carrots – marchewki, potatoes – ziemniaki, chicken – kurczak (mięso), rice – ryż, pasta – makaron, soup – zupa). Wprowadzenie nazw posiłków (breakfast – śniadanie, lunch – obiad, dinner – kolacja) oraz zwrotów typu I’m hungry (Jestem głodny/a), Can I have…? (Czy mogę prosić o…?).
Części ciała: Utrwalenie i dodanie nowych słów (np. shoulder – ramię, knee – kolano, face – twarz), używanie z czasownikiem “have got” (np. She’s got long hair. – Ona ma długie włosy).
Przybory szkolne: Powtórzenie nazw, ewentualnie dodanie nowych (np. scissors – nożyczki, glue – klej, crayons – kredki świecowe).
Zabawki: Utrwalenie i dodanie nowych nazw (np. kite – latawiec, puzzle – puzzle, computer game – gra komputerowa).
Kształty: Utrwalenie.
Święta: Rozszerzenie słownictwa związanego ze znanymi świętami.
2. Nowe i rozbudowane kategorie tematyczne:
Dom i jego wyposażenie:
Pomieszczenia: kitchen (kuchnia), bathroom (łazienka), bedroom (sypialnia), living room (salon), garden (ogród).
Meble i sprzęty: table (stół), chair (krzesło), bed (łóżko), sofa (kanapa), wardrobe (szafa), cooker (kuchenka), fridge (lodówka), sink (zlew), toilet (toaleta), TV/television (telewizor).
Ubrania:
Bardziej szczegółowe nazewnictwo: jumper (sweter), shirt (koszula), jeans (dżinsy), trousers (spodnie), jacket (kurtka), coat (płaszcz), skirt (spódnica), boots (buty za kostkę), trainers (adidasy/buty sportowe), sandals (sandały), hat (czapka/kapelusz), scarf (szalik), gloves (rękawiczki), dress (sukienka), shorts (krótkie spodenki), tracksuit (dres).
Zwroty: put on (załóż), take off (zdejmij), wear (nosić), np. He is wearing a blue T-shirt. (On ma na sobie niebieską koszulkę).
Czynności, sport i czas wolny:
Czasowniki: play football/basketball (grać w piłkę nożną/koszykówkę), ride a bike/horse (jeździć na rowerze/koniu), swim (pływać), run (biegać), jump (skakać), dance (tańczyć), sing (śpiewać), draw (rysować), read (czytać), write (pisać), watch TV (oglądać telewizję), listen to music (słuchać muzyki), fly a kite (puszczać latawiec), roller skate (jeździć na rolkach), do gymnastics (uprawiać gimnastykę).
Miejsca: park (park), playground (plac zabaw), zoo (zoo), cinema (kino).
Zwroty: Let’s… (Zróbmy…), I can… (Potrafię…), I like to… (Lubię…).
Życie codzienne i określanie czasu:
Czynności rutynowe: get up (wstawać), have breakfast (jeść śniadanie), go to school (iść do szkoły), do homework (odrabiać pracę domową), go to bed (iść spać).
Pory dnia: morning (rano), afternoon (popołudnie), evening (wieczór).
Dni tygodnia: Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday.
Miesiące (czasami wprowadzane): January, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November, December.
Pytanie o czas: What time is it? (Która godzina?) i proste odpowiedzi (np. It’s two o’clock. – Jest druga).
Miejsca w mieście:
Podstawowe nazwy: shop/store (sklep), post office (poczta), hospital (szpital), supermarket (supermarket), bakery (piekarnia), bus stop (przystanek autobusowy).
Pogoda i pory roku:
Utrwalenie słownictwa dotyczącego pogody (sunny, rainy, cloudy, snowy, windy) i rozszerzenie (np. hot – gorąco, cold – zimno).
Nazwy pór roku: spring (wiosna), summer (lato), autumn/fall (jesień), winter (zima).
Zawody (wprowadzane podstawowe):Np. teacher (nauczyciel), doctor (lekarz), vet (weterynarz), police officer (policjant), firefighter (strażak).
Przymiotniki opisujące:
Rozszerzenie listy o przymiotniki opisujące wielkość, wygląd, cechy (np. beautiful – piękny, fast – szybki, slow – wolny, noisy – hałaśliwy, quiet – cichy).
Przyimki miejsca:
Utrwalenie i rozszerzenie (np. in, on, under, next to, behind, in front of).
Proste struktury gramatyczne i zdania:
Użycie czasowników to be, have got, can w różnych osobach i formach (twierdzenia, pytania, przeczenia).
Tworzenie prostych zdań opisujących osoby, przedmioty i czynności.
Liczba mnoga rzeczowników (regularna i podstawowe formy nieregularne).
Zaimki osobowe (I, you, he, she, it, we, they) i dzierżawcze (my, your, his, her).