Klasa 3
Podręczniki do nauki języka angielskiego dla klasy trzeciej szkoły podstawowej w Polsce zakładają systematyczne rozszerzanie słownictwa i umiejętności językowych zdobytych w klasach pierwszej i drugiej. W trzeciej klasie uczniowie poznają bardziej zróżnicowane słownictwo, uczą się tworzyć dłuższe wypowiedzi oraz zapoznają się z nowymi, prostymi strukturami gramatycznymi.
Lista typowych angielskich słów i kategorii tematycznych, które często występują w podręcznikach dla trzecioklasistów:
Utrwalenie i znaczne rozszerzenie słownictwa z klas 1-2:
Rodzina i przyjaciele:
Utrwalenie podstawowych członków rodziny i wprowadzenie nowych, np. aunt (ciocia), uncle (wujek), cousin (kuzyn/kuzynka), grandparents (dziadkowie), grandson (wnuk), granddaughter (wnuczka).
Opisywanie osób z użyciem większej liczby przymiotników (np. kind – miły, strong – silny, beautiful – piękny).
Dom i mieszkanie:
Rozszerzenie słownictwa dotyczącego pomieszczeń, mebli i sprzętów domowych (np. living room – salon, kitchen – kuchnia, bedroom – sypialnia, bathroom – łazienka, sofa – kanapa, wardrobe – szafa, cooker – kuchenka, fridge – lodówka, cup – filiżanka, plate – talerz, bowl – miska, spoon – łyżka).
Jedzenie:
Nowe nazwy produktów spożywczych, potraw, owoców i warzyw. Zwroty związane z zamawianiem jedzenia lub wyrażaniem preferencji w bardziej rozbudowany sposób.
Ubrania:
Poszerzenie listy ubrań i akcesoriów (np. sweater – sweter, trousers – spodnie, jacket – kurtka, dress – sukienka, skirt – spódnica, shoes – buty, socks – skarpetki, hat – czapka, gloves – rękawiczki, scarf – szalik, T-shirt – koszulka, jeans – dżinsy, knee pads – ochraniacze na kolana).
Wprowadzenie zwrotów typu He is wearing… (On ma na sobie…), She is sitting… (Ona siedzi…).
Zwierzęta:
Nowe nazwy zwierząt, w tym egzotycznych (np. giraffe – żyrafa, monkey – małpa, lion – lew, tiger – tygrys, shark – rekin).
Opisywanie wyglądu i umiejętności zwierząt.
Liczby: Utrwalenie liczenia, często do 100 i wyżej.
Kolory i kształty: Utrwalenie i użycie w bardziej złożonych opisach.
Części ciała: Utrwalenie i bardziej szczegółowe słownictwo.
Nowe i rozbudowane kategorie tematyczne:
Życie codzienne i rutyna (Daily routine):
Czasowniki związane z codziennymi czynnościami: get up (wstawać), have breakfast/lunch/dinner (supper) (jeść śniadanie/obiad/kolację), go to school (iść do szkoły), go home (iść do domu), do homework (odrabiać pracę domową), have a shower (brać prysznic), play (bawić się), watch TV (oglądać telewizję), read a book (czytać książkę), go to bed (iść spać), work (pracować).
Zwroty: I get up at seven o’clock. (Wstaję o siódmej).
Szkoła i przedmioty szkolne (School and school subjects):
Miejsca w szkole: classroom (klasa), playground (plac zabaw), gym (sala gimnastyczna), library (biblioteka), canteen (stołówka).
Przybory szkolne: poster (plakat), helmet (kask – np. na rower).
Nazwy przedmiotów szkolnych: Maths (matematyka), English (angielski), Polish (polski), Science (przyroda/nauki ścisłe), History (historia), Geography (geografia), Art (plastyka), Music (muzyka), PE (Physical Education) (WF).
Zwroty: What’s your favourite subject? (Jaki jest twój ulubiony przedmiot?), I have Maths on Monday. (Mam matematykę w poniedziałek).
Czas, dni tygodnia, miesiące, pory roku (Time, days of the week, months, seasons):
Utrwalenie dni tygodnia: Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday.
Wprowadzenie nazw miesięcy: January, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November, December.
Utrwalenie pór roku: spring, summer, autumn, winter.
Określanie czasu: What’s the time? It’s… o’clock. It’s half past… (Która godzina? Jest… Jest wpół do…). Daytime (pora dzienna), night (noc), midnight (północ).
Hobby, sport i spędzanie czasu wolnego (Hobbies, sports and free time):
Nazwy dyscyplin sportowych i aktywności: football (piłka nożna), basketball (koszykówka), volleyball (siatkówka), tennis (tenis), swimming (pływanie), cycling/riding a bike (jazda na rowerze), skiing (jazda na nartach), ice-skating (jazda na łyżwach), rollerblading/skateboarding (jazda na rolkach/deskorolce), horse-riding (jazda konna), ice-hockey (hokej na lodzie), playing computer games (granie w gry komputerowe), playing board games (granie w gry planszowe), playing chess (granie w szachy), playing the piano/guitar (granie na pianinie/gitarze), listening to music (słuchanie muzyki), texting a friend (pisanie SMS-ów do przyjaciela), calling grandma (dzwonienie do babci), drawing (rysowanie), singing (śpiewanie), dancing (taniec), reading (czytanie), juggling (żonglowanie), walking (spacerowanie), running (bieganie), jumping (skakanie), climbing (wspinaczka), kayaking (kajakarstwo), fishing (wędkowanie), hiking (wędrówki piesze), camping (biwakowanie), doing ballet/gymnastics/karate (uprawiać balet/gimnastykę/karate), having art/English/music lessons (mieć lekcje plastyki/angielskiego/muzyki).
Miejsca: beach (plaża), sea (morze), mountains (góry), forest (las).
Wyposażenie sportowe: helmet (kask), skateboard (deskorolka), racket (rakieta).
Zwroty: I like… / I don’t like… / I love… / I hate… + gerund (np. swimming). I can… / I can’t…. He’s surfing. (On surfuje). I’ve got a racket. (Mam rakietę).
Miejsca w mieście i na wsi (Places in town and in the country):
Rozszerzenie słownictwa: shop (sklep), supermarket (supermarket), park (park), zoo (zoo), cinema (kino), hospital (szpital), post office (poczta), bakery (piekarnia), toy shop (sklep z zabawkami), bus stop (przystanek autobusowy), train station (stacja kolejowa), airport (lotnisko), river (rzeka), lake (jezioro), farm (farma), village (wieś).
Określanie położenia: Where is the (school)? It’s next to the (park). (Gdzie jest (szkoła)? Jest obok (parku)).
Świat fantazji (Fantasy world):
Postacie: king (król), queen (królowa), prince (książę), princess (księżniczka), knight (rycerz), wizard (czarodziej), witch (czarownica), dragon (smok), ghost (duch), monster (potwór).
Pogoda: Rozszerzenie opisów pogody (np. It’s sunny/cloudy/rainy/windy/snowing/foggy/hot/cold/warm.). Zwrot: What’s the weather like? (Jaka jest pogoda?).
Uczucia i emocje: Rozszerzenie słownictwa (np. happy, sad, angry, tired, scared, surprised, bored, excited).
Święta i uroczystości: Rozszerzenie słownictwa związanego ze świętami (np. Christmas, Easter, Halloween, New Year’s Eve – Sylwester, Valentine’s Day – Walentynki), słowa takie jak party (impreza), present/gift (prezent), card (kartka), chocolates (czekoladki), heart (serce), bonfire (ognisko), fireworks (fajerwerki).
Natura i świat: flower (kwiatek), tree (drzewo), leaf/leaves (liść/liście), sun (słońce), moon (księżyc), star (gwiazda), cloud (chmura), sky (niebo), Earth (Ziemia), water (woda).
Wprowadzane struktury gramatyczne (przykłady):
Czas Present Simple: do opisywania rutyny, faktów, upodobań (np. I get up at 7 o’clock. She likes apples. Monkeys live in jungles.).
Czas Present Continuous: do opisywania czynności dziejących się w momencie mówienia (np. He is reading a book now. They are playing football.).
Czasownik “have got” (mieć) we wszystkich osobach.
Czasownik “to be” (być) we wszystkich osobach.
Czasownik modalny “can” (móc, potrafić) do wyrażania umiejętności.
Tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych (z użyciem What, Who, Where, When, How, How many).
Liczba mnoga rzeczowników (regularna i popularne nieregularne, np. child-children, mouse-mice, foot-feet).
Zaimki dzierżawcze (np. my, your, his, her, its, our, their).
Forma dzierżawcza saksońska (np. Tom’s book).
Przyimki miejsca (np. in, on, under, next to, behind, in front of, between).
Stopniowanie przymiotników (proste formy stopnia wyższego, np. bigger, smaller).