N
Pod zadaniem 1.2–1.5 podkreślcie kluczowe słowo w pytaniu.
N
Praca indywidualna MP3 2–5
Zadanie 1.2

Odpowiedź
C
Tekst 2

N – pisemne uzasadnienie
Zapiszcie obok odpowiedzi jedno lub dwa słowa (po polsku lub angielsku), które były waszym DOWODEM na poprawność wyboru (np. ‘long jump’).”
Zadanie 1.3

Odpowiedź
A
Tekst 3

N
Zad. 1.3: “Dlaczego ‘art gallery’ (C) jest dystraktorem? Zobaczcie na Tekst 3. Usłyszeliśmy: ‘fruit and vegetables’. Czy to jest parafraza ‘market’ (B)?”
U
Aktywnie szukają parafrazy i uzasadniają (analiza leksyki).
Parafrazy
| “The dog is big.” | “The dog is large.” | Synonimy: Zastąpienie prostego przymiotnika “big” jego bezpośrednim synonimem “large”. |
| “My mom drives a fast car.” | “My mom’s car goes fast.” | Zmiana struktury: Zmiana z opisu samochodu (“a fast car”) na opis jego działania (“car goes fast”). |
| “He likes apples.” | “Apples are good for him.” | Zmiana perspektywy: Zmiana z subiektywnego odczucia (“He likes”) na ogólną opinię lub fakt (“are good for him”). |
| “The boy ran to school.” | “The boy went running to school.” | Zmiana formy czasownika: Użycie czasownika “went” z formą “-ing” (“running”) zamiast prostego czasu przeszłego (“ran”). |
| “The house is very old.” | “The house has many years.” | Opis alternatywny: Zamiast przymiotnika “old” (stary), użyto wyrażenia opisującego upływ czasu (“has many years” – ma wiele lat). |
| “We eat dinner at six o’clock.” | “We have dinner when the clock says six.” | Zmiana wyrażenia czasowego: “At six o’clock” zastąpiono bardziej opisowym, prostym zdaniem podrzędnym (“when the clock says six”). |
| “The water is cold.” | “The water is not hot.” | Użycie zaprzeczenia (antonim): Zastosowano zaprzeczenie antonimu (“not hot” – nie jest gorąca) zamiast bezpośredniego synonimu. |
Nauczyciel pyta o parafrazy
“W tekście było ‘awful weather’, a w odpowiedzi ‘rainy’. Czy to to samo?”
Zadanie 1.4

Odpowiedź
A
Tekst 4

N
Zad. 1.4: “Co jest pułapką? ‘Dog’ czy ‘pet’? To jest różnica w znaczeniu (Środki Językowe)!”
Zadanie 1.5

Odpowiedź
B
Tekst 5

Pair check
Porównajcie teraz swoje odpowiedzi i DOWODY w parach. Jeśli macie spór, niech dowód pisemny rozstrzygnie.”
