Skip to the content
Marek SaikMarek Saik
Język angielski E8 - Egzamin ósmoklasisty
  • E8 Wymagania egzaminacyjne
    • Spójniki
    • Przyimki
    • Przyimki sposobu
    • Przyimki określające czas
    • Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość
    • Liczebniki porządkowe
    • Zdania wykrzyknikowe
    • Konstrukcje gerundialne
    • Konstrukcje bezokolicznikowe
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 1
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 0
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe skutku
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe przyczyny
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe miejsca
    • Will – active voice
  • Egzaminy ósmoklasisty
  • E8 słownictwo
  • Wymowa
    • WYMOWA
    • REGUŁY WYMOWY
  • Gramatyka w zdaniach
    • CAN (4)
    • Past Simple – be
    • PAST SIMPLE (6)
    • Stopniowanie przymiotników (5)
  • Gramatyka
  • Zdania
    • Klasa 2 – zdania
    • Klasa 4 – zdania
    • Klasa 5 – zdania
    • Klasa 6 – zdania
  • Funkcje językowe
    • Klasa 7 – language functions
  • Wypowiedź pisemna
    • Klasa 7 – wypowiedź pisemna
    • Klasa 5 – wypowiedź pisemna
  • Zakres słownictwa 1-3
  • Escape rooms
  • Klasy
  • Plansze edukacyjne
  • Przysłowia i cytaty
  • Interaktywne ćwiczenia
  • Wideo
  • Licznik słów
  • Słownik IPA
  • Przedszkole
    • Wrzesień kl.p
    • Październik kl.p
    • Listopad kl.p
    • Grudzień kl.p
    • Styczeń kl.p
    • Luty kl.p
    • Marzec przedszkole
    • Kwiecień kl.p
    • Maj kl.p
    • Czerwiec kl.p
  • Zerówka
    • Wrzesień kl.0
    • Październik kl.0
    • Listopad kl.0
    • Grudzień kl.0
    • Styczeń kl.0
    • Luty kl.0
    • Marzec kl.0
    • Kwiecień kl.0
    • Maj kl.0
    • Czerwiec kl.0
  • Klasa 1
    • Wrzesień kl.1
    • Październik kl.1
    • Listopad kl.1
    • Grudzień kl.1
    • Styczeń kl.1
    • Luty kl.1
    • Marzec kl.1
    • Kwiecień kl.1
    • Maj kl.1
    • Czerwiec kl.1
  • Klasa 2
    • Wrzesień kl.2
    • Październik kl.2
    • Listopad kl.2
    • Grudzień kl.2
    • Styczeń kl.2
    • Luty kl. 2
    • Marzec kl.2
    • Kwiecień kl.2
    • Maj kl.2
    • Czerwiec kl.2
  • Klasa 3
    • Wrzesień kl.3
    • Październik kl.3
    • Listopad kl.3
    • Grudzień kl.3
    • Styczeń kl.3
    • Luty kl.3
    • Marzec kl.3
    • Kwiecień kl.3
    • Maj kl.3
    • Czerwiec kl.3
  • Klasa 4
    • Wrzesień
    • Październik kl.4
    • Listopad kl.4
    • Grudzień kl.4
    • Styczeń kl.4
    • Luty kl.4
    • Marzec kl.4
    • Kwiecień kl.4
    • Maj kl.4
    • Czerwiec kl.4
  • Klasa 5
    • Wrzesień
    • Październik kl.5
    • Listopad kl.5
    • Grudzień kl.5
    • Luty kl.5
    • Marzec kl.5
    • Kwiecień kl.5
    • Maj kl.5
    • Czerwiec kl.5
  • Klasa 6
    • Wrzesień
    • Październik kl.6
    • Listopad kl.6
    • Grudzień kl.6
    • Styczeń kl.6
    • Luty kl.6
    • Marzec kl.6
    • Kwiecień kl.6
    • Maj kl.6
    • Czerwiec kl.6
  • Klasa 7
    • Wrzesień kl.7
    • Październik kl.7
    • Listopad kl.7
    • Grudzień kl.7
    • Styczeń kl.7
    • Luty kl.7
    • Marzec kl.7
    • Kwiecień kl.7
    • Maj kl.7
    • Czerwiec kl.7
  • Klasa 8
    • Wrzesień
    • Październik kl.8
    • Listopad kl.8
    • Grudzień kl.8
    • Styczeń kl.8
    • Luty kl.8
    • Marzec kl.8
    • Kwiecień kl.8
    • Maj kl.8
    • Czerwiec kl.8
  • E8 Wymagania egzaminacyjne
    • Spójniki
    • Przyimki
    • Przyimki sposobu
    • Przyimki określające czas
    • Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość
    • Liczebniki porządkowe
    • Zdania wykrzyknikowe
    • Konstrukcje gerundialne
    • Konstrukcje bezokolicznikowe
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 1
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 0
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe skutku
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe przyczyny
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe miejsca
    • Will – active voice
  • Egzaminy ósmoklasisty
  • E8 słownictwo
  • Wymowa
    • WYMOWA
    • REGUŁY WYMOWY
  • Gramatyka w zdaniach
    • CAN (4)
    • Past Simple – be
    • PAST SIMPLE (6)
    • Stopniowanie przymiotników (5)
  • Gramatyka
  • Zdania
    • Klasa 2 – zdania
    • Klasa 4 – zdania
    • Klasa 5 – zdania
    • Klasa 6 – zdania
  • Funkcje językowe
    • Klasa 7 – language functions
  • Wypowiedź pisemna
    • Klasa 7 – wypowiedź pisemna
    • Klasa 5 – wypowiedź pisemna
  • Zakres słownictwa 1-3
  • Escape rooms
  • Klasy
  • Plansze edukacyjne
  • Przysłowia i cytaty
  • Interaktywne ćwiczenia
  • Wideo
  • Licznik słów
  • Słownik IPA

Opisywanie przeszłych czynności mających wpływ na teraźniejszość

Używaj Present Perfect, aby wyrazić działania, które mają efekt w chwili obecnej.

I have lost my keys – To oznacza, że nie mogę ich teraz znaleźć i ma to wpływ na moją obecną sytuację. Zgubiłem moje klucze” – czyli klucze nadal są zgubione.

She has broken her leg. – Jej noga nadal jest złamana, co wpływa na jej zdolność do poruszania się. „Ona złamała nogę” – i wciąż ma gips.

They have missed the bus. – Nie zdążyli na autobus, więc teraz muszą czekać na kolejny. „Oni spóźnili się na autobus” – i muszą znaleźć inną opcję.

I have left my phone at home. – Telefon wciąż jest w domu, więc nie mogę go teraz używać. „Zostawiłem telefon w domu” – i teraz go nie mam.

She has spilled coffee on her shirt. – Plama jest nadal widoczna, więc ma wpływ na jej wygląd. „Ona rozlała kawę na koszulę” – i teraz jest mokra.

He has forgotten my name. – Nadal nie pamięta, jak się nazywam. „On zapomniał moje imię” – i nie może sobie go przypomnieć.

I have cut my finger. – Rana nadal boli i może wymagać opatrunku. „Przeciąłem palec” – i wciąż mnie boli.

We have run out of milk. – Nie mamy mleka w domu, więc nie możemy zrobić kawy. „Skończyło nam się mleko” – i musimy iść do sklepu.

They have closed the store. – Sklep jest już zamknięty, więc nie możemy nic kupić. „Zamknęli sklep” – i teraz jest niedostępny.

I have stained my shirt. – Plama nadal jest widoczna i wymaga wyprania. „Poplamiłem moją koszulę” – i nie mogę jej teraz założyć.

She has lost her wallet. – Nie może zapłacić, bo nadal go nie ma. „Ona zgubiła portfel” – i nie ma pieniędzy.

He has dropped his phone. – Telefon może być uszkodzony i nadal nie działa poprawnie. „On upuścił telefon” – i ekran może być pęknięty.

I have forgotten my homework. – Nie mogę go teraz oddać nauczycielowi. „Zapomniałem mojej pracy domowej” – więc nie mogę jej pokazać.

They have broken the TV. – Telewizor nie działa, więc nie możemy oglądać programów. „Oni zepsuli telewizor” – i teraz trzeba go naprawić.

We have run out of gas. – Samochód nie może jechać, bo nie mamy paliwa. „Skończyło nam się paliwo” – więc musimy zatankować.

She has lost her glasses. – Nie może nic dobrze zobaczyć, bo ich nadal nie ma. „Ona zgubiła okulary” – i nie widzi dobrze.

He has eaten all the cake. – Nie mamy już ciasta do podzielenia. „On zjadł całe ciasto” – i nic nie zostało.

I have twisted my ankle. – Nadal boli, więc nie mogę chodzić normalnie. „Skręciłem kostkę” – i teraz mam trudności z poruszaniem się.

They have painted the house. – Dom jest świeżo pomalowany i wygląda inaczej. „Oni pomalowali dom” – i teraz jest w nowym kolorze.

I have burned my hand. – Nadal mnie boli i może wymagać opatrzenia.„Oparzyłem rękę” – i teraz odczuwam ból.

She has forgotten her password. – Nie może się teraz zalogować.„Ona zapomniała hasła” – więc nie może wejść na konto.

They have lost the match. – Przegrali i nie mają szans na awans. „Oni przegrali mecz” – i teraz odpadają z turnieju.

We have run out of sugar. – Nie możemy zrobić herbaty, bo nie mamy cukru. „Skończył nam się cukier” – i musimy iść do sklepu.

He has locked himself out of the house. – Nie może wejść do środka, bo klucze są w środku. „Zatrzasnął się poza domem” – i nie może wejść.

I have dropped my glasses. – Mogły się rozbić, więc nie mogę ich teraz używać „Upuściłem okulary” – i mogą być uszkodzone.

She has just missed her train. – Musi czekać na kolejny. „Właśnie przegapiła pociąg” – i musi szukać innej opcji.

They have lost their luggage. – Nie mają swoich rzeczy i muszą zgłosić to na lotnisku. „Zgubili swój bagaż” – i teraz go nie mają.

We have already eaten all the food. – Nic nie zostało, więc nie ma kolacji.„Już zjedliśmy całe jedzenie” – i teraz nie ma nic do jedzenia.

He has left his wallet at home. – Nie może teraz zapłacić za zakupy.„Zostawił portfel w domu” – więc nie ma pieniędzy.

I have injured my knee. – Nadal boli i może wymagać leczenia. „Zraniłem kolano” – i teraz odczuwam ból.

She has broken her phone. – Nie działa i wymaga naprawy. „Ona zepsuła swój telefon” – i nie może go teraz używać.

They have forgotten to buy tickets. – Nie mogą wejść na koncert.„Zapomnieli kupić bilety” – więc nie mogą wejść.

We have spilled water on the floor. – Trzeba je teraz wytrzeć. „Rozlaliśmy wodę na podłogę” – i trzeba ją sprzątnąć.

He has stepped in mud. – Jego buty są brudne i wymagają czyszczenia.„Wszedł w błoto” – więc jego buty są brudne.

I have ripped my jeans. – Nie mogę ich teraz nosić. „Podarłem moje dżinsy” – i muszę znaleźć inne ubranie.

She has lost her voice. – Nie może teraz mówić. „Straciła głos” – i teraz nie może się dobrze komunikować.

They have spilled coffee on the table. – Trzeba je wytrzeć, zanim wsiąknie. „Rozlali kawę na stół” – i trzeba szybko posprzątać.

We have left the windows open. – Może być zimno w środku, bo wieje wiatr. „Zostawiliśmy otwarte okna” – i teraz jest chłodno.

He has forgotten to send the email. – Teraz musi to zrobić szybko, zanim będzie za późno. „Zapomniał wysłać e-mail” – i teraz musi to nadrobić.

  • E8 Wymagania egzaminacyjne
  • Egzaminy ósmoklasisty
  • E8 słownictwo
  • Wymowa
  • Gramatyka w zdaniach
  • Gramatyka
  • Zdania
  • Funkcje językowe
  • Wypowiedź pisemna
  • Zakres słownictwa 1-3
  • Escape rooms
  • Klasy
  • Plansze edukacyjne
  • Przysłowia i cytaty
  • Interaktywne ćwiczenia
  • Wideo
  • Licznik słów
  • Słownik IPA

© 2025 Marek Saik

Powered by WordPress

To the top ↑ Up ↑