Skip to the content
Skip to content
Marek SaikMarek Saik
Język angielski E8 - Egzamin ósmoklasisty
  • E8 Wymagania egzaminacyjne
    • Spójniki
    • Przyimki
    • Przyimki sposobu
    • Przyimki określające czas
    • Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość
    • Liczebniki porządkowe
    • Zdania wykrzyknikowe
    • Konstrukcje gerundialne
    • Konstrukcje bezokolicznikowe
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 1
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 0
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe skutku
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe przyczyny
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe miejsca
    • Will – active voice
  • Egzaminy ósmoklasisty
  • E8 słownictwo
  • Wymowa
    • WYMOWA
    • REGUŁY WYMOWY
  • Gramatyka w zdaniach
    • CAN (4)
    • Past Simple – be
    • PAST SIMPLE (6)
    • Stopniowanie przymiotników (5)
  • Gramatyka
  • Zdania
    • Klasa 2 – zdania
    • Klasa 4 – zdania
    • Klasa 5 – zdania
    • Klasa 6 – zdania
  • Funkcje językowe
    • Klasa 7 – language functions
  • Wypowiedź pisemna
    • Klasa 7 – wypowiedź pisemna
    • Klasa 5 – wypowiedź pisemna
  • Zakres słownictwa 1-3
  • Escape rooms
  • Wymagania
  • Lekcje
    • Lekcje klasa 8
      • Przedrostek “un-“
      • Co to znaczy “should”?
    • Lekcje klasa 5
      • Czas przyszły: BE GOING TO
    • Lekcje klasa 4
  • Plansze edukacyjne
  • Przysłowia i cytaty
  • Interaktywne ćwiczenia
  • Wideo
  • Licznik słów
  • Słownik IPA
  • Przedszkole
    • Wrzesień kl.p
    • Październik kl.p
    • Listopad kl.p
    • Grudzień kl.p
    • Styczeń kl.p
    • Luty kl.p
    • Marzec przedszkole
    • Kwiecień kl.p
    • Maj kl.p
    • Czerwiec kl.p
  • Zerówka
    • Wrzesień kl.0
    • Październik kl.0
    • Listopad kl.0
    • Grudzień kl.0
    • Styczeń kl.0
    • Luty kl.0
    • Marzec kl.0
    • Kwiecień kl.0
    • Maj kl.0
    • Czerwiec kl.0
  • Klasa 1
    • Wrzesień kl.1
    • Październik kl.1
    • Listopad kl.1
    • Grudzień kl.1
    • Styczeń kl.1
    • Luty kl.1
    • Marzec kl.1
    • Kwiecień kl.1
    • Maj kl.1
    • Czerwiec kl.1
  • Klasa 2
    • Wrzesień kl.2
    • Październik kl.2
    • Listopad kl.2
    • Grudzień kl.2
    • Styczeń kl.2
    • Luty kl. 2
    • Marzec kl.2
    • Kwiecień kl.2
    • Maj kl.2
    • Czerwiec kl.2
  • Klasa 3
    • Wrzesień kl.3
    • Październik kl.3
    • Listopad kl.3
    • Grudzień kl.3
    • Styczeń kl.3
    • Luty kl.3
    • Marzec kl.3
    • Kwiecień kl.3
    • Maj kl.3
    • Czerwiec kl.3
  • Klasa 4
    • Wrzesień
    • Październik kl.4
    • Listopad kl.4
    • Grudzień kl.4
    • Styczeń kl.4
    • Luty kl.4
    • Marzec kl.4
    • Kwiecień kl.4
    • Maj kl.4
    • Czerwiec kl.4
  • Klasa 5
    • Wrzesień
    • Październik kl.5
    • Listopad kl.5
    • Grudzień kl.5
    • Luty kl.5
    • Marzec kl.5
    • Kwiecień kl.5
    • Maj kl.5
    • Czerwiec kl.5
  • Klasa 6
    • Wrzesień
    • Październik kl.6
    • Listopad kl.6
    • Grudzień kl.6
    • Styczeń kl.6
    • Luty kl.6
    • Marzec kl.6
    • Kwiecień kl.6
    • Maj kl.6
    • Czerwiec kl.6
  • Klasa 7
    • Wrzesień kl.7
    • Październik kl.7
    • Listopad kl.7
    • Grudzień kl.7
    • Styczeń kl.7
    • Luty kl.7
    • Marzec kl.7
    • Kwiecień kl.7
    • Maj kl.7
    • Czerwiec kl.7
  • Klasa 8
    • Wrzesień
    • Październik kl.8
    • Listopad kl.8
    • Grudzień kl.8
    • Styczeń kl.8
    • Luty kl.8
    • Marzec kl.8
    • Kwiecień kl.8
    • Maj kl.8
    • Czerwiec kl.8
  • E8 Wymagania egzaminacyjne
    • Spójniki
    • Przyimki
    • Przyimki sposobu
    • Przyimki określające czas
    • Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość
    • Liczebniki porządkowe
    • Zdania wykrzyknikowe
    • Konstrukcje gerundialne
    • Konstrukcje bezokolicznikowe
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 1
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku typu 0
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe skutku
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe przyczyny
    • Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe miejsca
    • Will – active voice
  • Egzaminy ósmoklasisty
  • E8 słownictwo
  • Wymowa
    • WYMOWA
    • REGUŁY WYMOWY
  • Gramatyka w zdaniach
    • CAN (4)
    • Past Simple – be
    • PAST SIMPLE (6)
    • Stopniowanie przymiotników (5)
  • Gramatyka
  • Zdania
    • Klasa 2 – zdania
    • Klasa 4 – zdania
    • Klasa 5 – zdania
    • Klasa 6 – zdania
  • Funkcje językowe
    • Klasa 7 – language functions
  • Wypowiedź pisemna
    • Klasa 7 – wypowiedź pisemna
    • Klasa 5 – wypowiedź pisemna
  • Zakres słownictwa 1-3
  • Escape rooms
  • Wymagania
  • Lekcje
    • Lekcje klasa 8
      • Przedrostek “un-“
      • Co to znaczy “should”?
    • Lekcje klasa 5
      • Czas przyszły: BE GOING TO
    • Lekcje klasa 4
  • Plansze edukacyjne
  • Przysłowia i cytaty
  • Interaktywne ćwiczenia
  • Wideo
  • Licznik słów
  • Słownik IPA

Opisywanie przeszłych czynności mających wpływ na teraźniejszość

Używaj Present Perfect, aby wyrazić działania, które mają efekt w chwili obecnej.

I have lost my keys – To oznacza, że nie mogę ich teraz znaleźć i ma to wpływ na moją obecną sytuację. Zgubiłem moje klucze” – czyli klucze nadal są zgubione.

She has broken her leg. – Jej noga nadal jest złamana, co wpływa na jej zdolność do poruszania się. „Ona złamała nogę” – i wciąż ma gips.

They have missed the bus. – Nie zdążyli na autobus, więc teraz muszą czekać na kolejny. „Oni spóźnili się na autobus” – i muszą znaleźć inną opcję.

I have left my phone at home. – Telefon wciąż jest w domu, więc nie mogę go teraz używać. „Zostawiłem telefon w domu” – i teraz go nie mam.

She has spilled coffee on her shirt. – Plama jest nadal widoczna, więc ma wpływ na jej wygląd. „Ona rozlała kawę na koszulę” – i teraz jest mokra.

He has forgotten my name. – Nadal nie pamięta, jak się nazywam. „On zapomniał moje imię” – i nie może sobie go przypomnieć.

I have cut my finger. – Rana nadal boli i może wymagać opatrunku. „Przeciąłem palec” – i wciąż mnie boli.

We have run out of milk. – Nie mamy mleka w domu, więc nie możemy zrobić kawy. „Skończyło nam się mleko” – i musimy iść do sklepu.

They have closed the store. – Sklep jest już zamknięty, więc nie możemy nic kupić. „Zamknęli sklep” – i teraz jest niedostępny.

I have stained my shirt. – Plama nadal jest widoczna i wymaga wyprania. „Poplamiłem moją koszulę” – i nie mogę jej teraz założyć.

She has lost her wallet. – Nie może zapłacić, bo nadal go nie ma. „Ona zgubiła portfel” – i nie ma pieniędzy.

He has dropped his phone. – Telefon może być uszkodzony i nadal nie działa poprawnie. „On upuścił telefon” – i ekran może być pęknięty.

I have forgotten my homework. – Nie mogę go teraz oddać nauczycielowi. „Zapomniałem mojej pracy domowej” – więc nie mogę jej pokazać.

They have broken the TV. – Telewizor nie działa, więc nie możemy oglądać programów. „Oni zepsuli telewizor” – i teraz trzeba go naprawić.

We have run out of gas. – Samochód nie może jechać, bo nie mamy paliwa. „Skończyło nam się paliwo” – więc musimy zatankować.

She has lost her glasses. – Nie może nic dobrze zobaczyć, bo ich nadal nie ma. „Ona zgubiła okulary” – i nie widzi dobrze.

He has eaten all the cake. – Nie mamy już ciasta do podzielenia. „On zjadł całe ciasto” – i nic nie zostało.

I have twisted my ankle. – Nadal boli, więc nie mogę chodzić normalnie. „Skręciłem kostkę” – i teraz mam trudności z poruszaniem się.

They have painted the house. – Dom jest świeżo pomalowany i wygląda inaczej. „Oni pomalowali dom” – i teraz jest w nowym kolorze.

I have burned my hand. – Nadal mnie boli i może wymagać opatrzenia.„Oparzyłem rękę” – i teraz odczuwam ból.

She has forgotten her password. – Nie może się teraz zalogować.„Ona zapomniała hasła” – więc nie może wejść na konto.

They have lost the match. – Przegrali i nie mają szans na awans. „Oni przegrali mecz” – i teraz odpadają z turnieju.

We have run out of sugar. – Nie możemy zrobić herbaty, bo nie mamy cukru. „Skończył nam się cukier” – i musimy iść do sklepu.

He has locked himself out of the house. – Nie może wejść do środka, bo klucze są w środku. „Zatrzasnął się poza domem” – i nie może wejść.

I have dropped my glasses. – Mogły się rozbić, więc nie mogę ich teraz używać „Upuściłem okulary” – i mogą być uszkodzone.

She has just missed her train. – Musi czekać na kolejny. „Właśnie przegapiła pociąg” – i musi szukać innej opcji.

They have lost their luggage. – Nie mają swoich rzeczy i muszą zgłosić to na lotnisku. „Zgubili swój bagaż” – i teraz go nie mają.

We have already eaten all the food. – Nic nie zostało, więc nie ma kolacji.„Już zjedliśmy całe jedzenie” – i teraz nie ma nic do jedzenia.

He has left his wallet at home. – Nie może teraz zapłacić za zakupy.„Zostawił portfel w domu” – więc nie ma pieniędzy.

I have injured my knee. – Nadal boli i może wymagać leczenia. „Zraniłem kolano” – i teraz odczuwam ból.

She has broken her phone. – Nie działa i wymaga naprawy. „Ona zepsuła swój telefon” – i nie może go teraz używać.

They have forgotten to buy tickets. – Nie mogą wejść na koncert.„Zapomnieli kupić bilety” – więc nie mogą wejść.

We have spilled water on the floor. – Trzeba je teraz wytrzeć. „Rozlaliśmy wodę na podłogę” – i trzeba ją sprzątnąć.

He has stepped in mud. – Jego buty są brudne i wymagają czyszczenia.„Wszedł w błoto” – więc jego buty są brudne.

I have ripped my jeans. – Nie mogę ich teraz nosić. „Podarłem moje dżinsy” – i muszę znaleźć inne ubranie.

She has lost her voice. – Nie może teraz mówić. „Straciła głos” – i teraz nie może się dobrze komunikować.

They have spilled coffee on the table. – Trzeba je wytrzeć, zanim wsiąknie. „Rozlali kawę na stół” – i trzeba szybko posprzątać.

We have left the windows open. – Może być zimno w środku, bo wieje wiatr. „Zostawiliśmy otwarte okna” – i teraz jest chłodno.

He has forgotten to send the email. – Teraz musi to zrobić szybko, zanim będzie za późno. „Zapomniał wysłać e-mail” – i teraz musi to nadrobić.

  • E8 Wymagania egzaminacyjne
  • Egzaminy ósmoklasisty
  • E8 słownictwo
  • Wymowa
  • Gramatyka w zdaniach
  • Gramatyka
  • Zdania
  • Funkcje językowe
  • Wypowiedź pisemna
  • Zakres słownictwa 1-3
  • Escape rooms
  • Wymagania
  • Lekcje
  • Plansze edukacyjne
  • Przysłowia i cytaty
  • Interaktywne ćwiczenia
  • Wideo
  • Licznik słów
  • Słownik IPA

© 2025 Marek Saik

Privacy Policy

Powered by WordPress

To the top ↑ Up ↑
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}