


Wyjaśnienie
Oba pytania znaczą to samo — pytamy o cenę sukienki — ale różnią się strukturą gramatyczną:
1. “How much is this dress?”
- Konstrukcja z czasownikiem “to be” (is).
- Używana często w codziennym języku, zwłaszcza przy zakupach.
- Dosłownie: „Ile wynosi ta sukienka?”
2. “How much does this dress cost?”
- Konstrukcja z czasownikiem “cost” w czasie teraźniejszym prostym (Present Simple).
- W pytaniach w tym czasie używamy operatora “does” (dla 3. osoby liczby pojedynczej).
- Dosłownie: „Ile kosztuje ta sukienka?”
Dlaczego użyto “does”?
W języku angielskim, gdy tworzymy pytanie w czasie Present Simple z czasownikiem innym niż „to be”, musimy użyć operatora do/does:
- I/you/we/they → do
- he/she/it → does
Ponieważ “dress” to rzeczownik w liczbie pojedynczej (it), używamy “does”:
How much does this dress cost?

Odpowiedź
The last time Jo was here was three weeks ago. (The last time Jo visited me was three weeks ago.)
Wyjaśnienie
Oryginalne zdanie mówi, że Jo nie odwiedziła mnie od trzech tygodni — czyli jej ostatnia wizyta miała miejsce trzy tygodnie temu.
Aby zachować ten sens i użyć słowa “was”, możemy powiedzieć: „Ostatni raz, kiedy Jo tu była, był trzy tygodnie temu.”
W języku angielskim: „The last time Jo was here was three weeks ago.”
Pierwsze „was” odnosi się do czasu przeszłego („Jo was here”), a drugie „was” to czasownik główny w zdaniu („was three weeks ago”).

Odpowiedź
We are having a great/good time/fun here in Malaga.
Wyjaśnienie
Oryginalne zdanie „We are enjoying ourselves a lot…” oznacza „Bardzo się dobrze bawimy / cieszymy się pobytem”.
Wyrażenie „have a great time” to idiomatyczny sposób powiedzenia, że ktoś dobrze się bawi.
W czasie teraźniejszym ciągłym („are having”) pokazujemy, że coś dzieje się teraz — tak samo jak w oryginalnym zdaniu („are enjoying”).
Struktura gramatyczna:
We are having a great time → idiom „have a great time” w czasie Present Continuous
We are enjoying ourselves → czasownik zwrotny „enjoy oneself”

Odpowiedź
He hasn’t finished writing his story yet.
Wyjaśnienie
Oryginalne zdanie mówi, że on nadal pisze swoją historię — czyli czynność trwa, nie została zakończona.
Słowo „finished” oznacza „skończył”, więc musimy użyć przeczenia, aby zachować sens: jeszcze nie skończył.
Używamy konstrukcji w czasie Present Perfect:
He hasn’t finished = „On nie skończył”
yet = „jeszcze” (dodajemy na końcu zdania, by podkreślić, że coś jeszcze się nie wydarzyło)
Struktura gramatyczna:
„Yet” dodajemy na końcu, by zaznaczyć, że coś jeszcze się nie wydarzyło
Present Perfect: używany do opisywania czynności, które mają wpływ na teraźniejszość
Konstrukcja: has/have + past participle
Przeczenie: hasn’t finished

Odpowiedź
No one else cooks as well as Emily does.
Wyjaśnienie
Oryginalne zdanie: Emily’s the best cook of all. Znaczy: Emily gotuje najlepiej ze wszystkich.
Konstrukcja „as…as” służy do porównań, np. „as tall as”, „as fast as”, czyli „tak wysoki jak”, „tak szybki jak”.
Aby zachować sens zdania, musimy powiedzieć, że nikt nie gotuje tak dobrze jak Emily.
Dlatego poprawna odpowiedź to: No one else cooks as well as Emily does.

Odpowiedź
It’s the longest distance he’s ever run.
Wyjaśnienie
Oryginalne zdanie mówi, że on nigdy wcześniej nie przebiegł tak długiego dystansu.
Aby użyć słowa „the”, musimy zastosować konstrukcję stopnia najwyższego: the longest distance.
Wyrażenie „he’s ever run” (czyli „jaką kiedykolwiek przebiegł”) podkreśla, że to najdłuższy dystans w jego życiu — zgodnie z sensem oryginalnego zdania.
Gramatyka
It’s the longest distance he’s ever run:
„he’s ever run” = „jaki kiedykolwiek przebiegł” (Present Perfect)
„It’s” = „To jest”
„the longest distance” = „najdłuższy dystans”

Odpowiedź
There are not many students who will go on the trip.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
- Wyrażenie „only a few” oznacza niewielką liczbę i ma znaczenie zbliżone do „not many”.
- Transformacja polega na zmianie pozytywnej konstrukcji z „only a few” na przeczącą z „not many”, zachowując sens zdania.
- Obie wersje wyrażają tę samą ideę: liczba uczniów jadących na wycieczkę jest mała.
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
Only a few books were sold. → Not many books were sold.
Only a few people attended the meeting. → Not many people attended the meeting.

Odpowiedź
We’ll go to the reception after we go to the wedding. (We’ll go to the reception after going to the wedding.)
Wyjaśnienie
We’ll go to the reception after going to the wedding. Gramatycznie poprawne, ale zmienia strukturę – używa formy gerund („going”) zamiast pełnego zdania. Nieco mniej formalne.
We’ll go to the reception after we go to the wedding. Poprawna odpowiedź. Używa Present Simple po „after” i zachowuje znaczenie oraz czas przyszły w głównym zdaniu.
Zasada gramatyczna: W zdaniach podrzędnych czasowych (np. po „after”, „when”, „before”) używamy Present Simple, nawet jeśli mówimy o przyszłości.

Odpowiedź
I have never seen such a beautiful bag.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
- Konstrukcja „What a beautiful bag!” to wykrzyknienie, które wyraża zachwyt.
- Transformacja wymaga użycia słowa „NEVER” i rozpoczęcia zdania od „I”.
- Aby zachować znaczenie (silne wrażenie, podziw), używamy czasu Present Perfect: „I have never seen…” – czyli „Nigdy nie widziałem…”
- Wyrażenie „such a beautiful bag” zachowuje oryginalny przymiotnikowy zachwyt.
Struktura gramatyczna:
- Present Perfect + NEVER → wyraża doświadczenie, którego nigdy nie mieliśmy.
- „such a + przymiotnik + rzeczownik” → intensyfikuje opis.
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
What an amazing view! → I have never seen such an amazing view.
What a wonderful performance! → I have never seen such a wonderful performance.

Odpowiedź
You are not allowed to use this car.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
- „Mustn’t” wyraża zakaz – coś jest niedozwolone.
- Aby przekształcić to zdanie z użyciem „allowed”, należy użyć formy przeczącej: „not allowed”.
- Konstrukcja „You are not allowed to…” oznacza, że nie wolno Ci czegoś robić – czyli dokładnie to samo, co „You mustn’t…”.
Struktura gramatyczna:
- „mustn’t” → zakaz
- „be not allowed to” → zakaz w formie biernej
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
Students mustn’t use phones in class. → Students are not allowed to use phones in class.
You mustn’t enter this room. → You are not allowed to enter this room.

Odpowiedź
Jack was able to unlock the door.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
„Managed to” oznacza, że ktoś zdołał coś zrobić – udało mu się.
Równoważnym wyrażeniem w czasie przeszłym jest „was able to”, które również oznacza, że ktoś miał możliwość i skutecznie coś zrobił.
Oba wyrażenia odnoszą się do konkretnej sytuacji w przeszłości, w której coś się udało.
Struktura gramatyczna:
„managed to do something” → sukces w wykonaniu czynności
„was able to do something” → możliwość zakończona powodzeniem
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
They managed to escape before the fire spread. → They were able to escape before the fire spread.
She managed to finish the exam on time. → She was able to finish the exam on time.

Odpowiedź
She is still cooking the meal.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
- Zdanie „She hasn’t finished cooking the meal yet” oznacza, że czynność gotowania nadal trwa.
- Aby użyć słowa „still”, należy przekształcić zdanie tak, by wyrażało trwającą czynność.
- „She is still cooking the meal” używa czasu Present Continuous, który idealnie pasuje do opisu czynności w toku.
- Oba zdania przekazują tę samą informację: gotowanie jeszcze się nie zakończyło.
Struktura gramatyczna:
- „hasn’t finished… yet” → Present Perfect z „yet” wskazuje na brak zakończenia czynności.
- „is still doing…” → Present Continuous z „still” wskazuje na trwającą czynność.
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
They haven’t started the meeting yet. → They are still preparing for the meeting.
He hasn’t left yet. → He is still here.

Odpowiedź
The car was washed by me yesterday.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
- Transformacja wymaga zmiany strony czynnej na bierną.
- W stronie biernej podmiotem staje się „the car”, a osoba wykonująca czynność („I”) pojawia się po „by”.
- Czasownik „washed” pozostaje w czasie Past Simple, ale w stronie biernej przyjmuje formę: was + past participle → was washed
- „By me” wskazuje, kto wykonał czynność – zgodnie z oryginalnym zdaniem.
Struktura gramatyczna strony biernej w Past Simple:
- Active: I washed the car.
- Passive: The car was washed by me.
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
They built the house. → The house was built by them.
She wrote the letter. → The letter was written by her.

Odpowiedź
Tim is too old to join the basketball team.
Wyjaśnienie
Uzasadnienie gramatyczne:
- Konstrukcja „so… that…” wyraża skutek wynikający z cechy (Tim jest tak stary, że nie może dołączyć).
- Aby przekształcić to zdanie z użyciem „too”, używamy struktury: too + przymiotnik + to + bezokolicznik
- „Too old to join” oznacza, że wiek Tima uniemożliwia mu dołączenie do drużyny – czyli zachowuje znaczenie oryginalnego zdania.
Struktura gramatyczna:
- so + przymiotnik + that + skutki → Tim is so old that he can’t join…
- too + przymiotnik + to + bezokolicznik → Tim is too old to join…
Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:
The box is so heavy that I can’t lift it. → The box is too heavy to lift.
She is so tired that she can’t study. → She is too tired to study.

Kliknij aby zobaczyć rozwiązanie.
0. I’m sure Anna knows how to ______________ care of the dog.
TAKE – ustalony zwrot „take care of” oznacza „opiekować się”.
1. After the operation, Tom __________________________ better quickly.
got – „get better” w czasie przeszłym to „got better” – „wyzdrowiał”.
2. Scouts learn how to __________________________ up a tent.
put – „put up a tent” oznacza „rozbić namiot”.
3. Fasten your seatbelts, please. We are going to _____________________ in a few minutes.
take off – „take off” to „startować” (o samolocie).
4.The __________________________ at the stadium cheered loudly after the match.
fans – „fans” to kibice, osoby dopingujące drużynę.
5. The band gave an excellent __________________________ during the concert.
performance – „performance” oznacza „występ”.
6.Mary is unhappy and angry when someone has something that she wants. She is a very __________________________ person.
jealous – „jealous” to „zazdrosna”.
7.I had to work a 14-hour __________________________ yesterday. I’m tired.
shift – „shift” to zmiana robocza.
8.He didn’t only win a race, but he also _______________________ a new world record.
broke – „broke a record” to „pobił rekord”.
9.What’s __________________________ TV tonight?
on – „What’s on TV?” to „co leci w telewizji”.
10 He prefers watching films __________________________ news programmes.
to – „prefer X to Y” – „woleć coś od czegoś”.
11. He has just made an ________________________ with his doctor.
with – „appointment with someone” – „wizyta u kogoś”.
