Konkurs kuratoryjny ETAP SZKOLNY 2024/2025




Odpowiedź

We’ll go to the reception after we go to the wedding. (We’ll go to the reception after going to the wedding.)

Wyjaśnienie

We’ll go to the reception after going to the wedding. Gramatycznie poprawne, ale zmienia strukturę – używa formy gerund („going”) zamiast pełnego zdania. Nieco mniej formalne.

We’ll go to the reception after we go to the wedding. Poprawna odpowiedź. Używa Present Simple po „after” i zachowuje znaczenie oraz czas przyszły w głównym zdaniu.

Zasada gramatyczna: W zdaniach podrzędnych czasowych (np. po „after”, „when”, „before”) używamy Present Simple, nawet jeśli mówimy o przyszłości.


Odpowiedź

Wyjaśnienie

Uzasadnienie gramatyczne:

  • „Mustn’t” wyraża zakaz – coś jest niedozwolone.
  • Aby przekształcić to zdanie z użyciem „allowed”, należy użyć formy przeczącej: „not allowed”.
  • Konstrukcja „You are not allowed to…” oznacza, że nie wolno Ci czegoś robić – czyli dokładnie to samo, co „You mustn’t…”.

Struktura gramatyczna:

  • „mustn’t” → zakaz
  • „be not allowed to” → zakaz w formie biernej

Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:

Students mustn’t use phones in class.Students are not allowed to use phones in class.

You mustn’t enter this room.You are not allowed to enter this room.


Odpowiedź

Jack was able to unlock the door.

Wyjaśnienie

Uzasadnienie gramatyczne:

„Managed to” oznacza, że ktoś zdołał coś zrobić – udało mu się.

Równoważnym wyrażeniem w czasie przeszłym jest „was able to”, które również oznacza, że ktoś miał możliwość i skutecznie coś zrobił.

Oba wyrażenia odnoszą się do konkretnej sytuacji w przeszłości, w której coś się udało.

Struktura gramatyczna:

„managed to do something” → sukces w wykonaniu czynności

„was able to do something” → możliwość zakończona powodzeniem

Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:

They managed to escape before the fire spread.They were able to escape before the fire spread.

She managed to finish the exam on time.She was able to finish the exam on time.


Odpowiedź

She is still cooking the meal.

Wyjaśnienie

Uzasadnienie gramatyczne:

  • Zdanie „She hasn’t finished cooking the meal yet” oznacza, że czynność gotowania nadal trwa.
  • Aby użyć słowa „still”, należy przekształcić zdanie tak, by wyrażało trwającą czynność.
  • „She is still cooking the meal” używa czasu Present Continuous, który idealnie pasuje do opisu czynności w toku.
  • Oba zdania przekazują tę samą informację: gotowanie jeszcze się nie zakończyło.

Struktura gramatyczna:

  • „hasn’t finished… yet” → Present Perfect z „yet” wskazuje na brak zakończenia czynności.
  • „is still doing…” → Present Continuous z „still” wskazuje na trwającą czynność.

Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:

They haven’t started the meeting yet.They are still preparing for the meeting.

He hasn’t left yet.He is still here.


Odpowiedź

The car was washed by me yesterday.

Wyjaśnienie

Uzasadnienie gramatyczne:

  • Transformacja wymaga zmiany strony czynnej na bierną.
  • W stronie biernej podmiotem staje się „the car”, a osoba wykonująca czynność („I”) pojawia się po „by”.
  • Czasownik „washed” pozostaje w czasie Past Simple, ale w stronie biernej przyjmuje formę: was + past participlewas washed
  • „By me” wskazuje, kto wykonał czynność – zgodnie z oryginalnym zdaniem.

Struktura gramatyczna strony biernej w Past Simple:

  • Active: I washed the car.
  • Passive: The car was washed by me.

Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:

They built the house.The house was built by them.

She wrote the letter.The letter was written by her.


Odpowiedź

Tim is too old to join the basketball team.

Wyjaśnienie

Uzasadnienie gramatyczne:

  • Konstrukcja „so… that…” wyraża skutek wynikający z cechy (Tim jest tak stary, że nie może dołączyć).
  • Aby przekształcić to zdanie z użyciem „too”, używamy struktury: too + przymiotnik + to + bezokolicznik
  • „Too old to join” oznacza, że wiek Tima uniemożliwia mu dołączenie do drużyny – czyli zachowuje znaczenie oryginalnego zdania.

Struktura gramatyczna:

  • so + przymiotnik + that + skutkiTim is so old that he can’t join…
  • too + przymiotnik + to + bezokolicznikTim is too old to join…

Dodatkowe przykłady dla utrwalenia:

The box is so heavy that I can’t lift it.The box is too heavy to lift.

She is so tired that she can’t study.She is too tired to study.



0. I’m sure Anna knows how to ______________ care of the dog.

TAKE – ustalony zwrot „take care of” oznacza „opiekować się”.

1. After the operation, Tom __________________________ better quickly.

got – „get better” w czasie przeszłym to „got better” – „wyzdrowiał”.

2. Scouts learn how to __________________________ up a tent.

put – „put up a tent” oznacza „rozbić namiot”.

3. Fasten your seatbelts, please. We are going to _____________________ in a few minutes.

take off – „take off” to „startować” (o samolocie).

4.The __________________________ at the stadium cheered loudly after the match.

fans – „fans” to kibice, osoby dopingujące drużynę.

5. The band gave an excellent __________________________ during the concert.

performance – „performance” oznacza „występ”.

6.Mary is unhappy and angry when someone has something that she wants. She is a very __________________________ person.

jealous – „jealous” to „zazdrosna”.

7.I had to work a 14-hour __________________________ yesterday. I’m tired.

shift – „shift” to zmiana robocza.

8.He didn’t only win a race, but he also _______________________ a new world record.

broke – „broke a record” to „pobił rekord”.

9.What’s __________________________ TV tonight?

on – „What’s on TV?” to „co leci w telewizji”.

10 He prefers watching films __________________________ news programmes.

to – „prefer X to Y” – „woleć coś od czegoś”.